אבחונים

אבחון פסיכו-דידקטי

מטרתו של האבחון היא לבחון קיומן של לקויות למידה ולגלות תמונה רחבה של יכולות למידה.האבחון הפסיכו-דידקטי משלב את האבחון הדידקטי ואת האבחון הפסיכולוגי באמצעותו מתקבלת תמונה כוללת המפרטת את מצבו של הנבדק בתחומים הבאים: רמת האינטליגנציה,כישורי חשיבה,תפיסה חזותית,סוגים שונים של זיכרון,סינון קשב,תפיסה כמותית,רצף ואספקטים נוספים המותאמים לתמונה המתגלה במהלך האבחון. הישגי למידה פורמאליים כגון,הערכת טכניקת הקריאה,הבנת הנקרא, מרכיבי הכתיבה,ביטוי בכתב,אסטרטגיות הלמידה,ועוד. תפקוד רגשי. האבחון הפסיכו- דידקטי מתבצע על ידי מאבחנת דידקטית ופסיכולוג/ית. 


אבחון דידקטי

מטרתו של האבחון היא לבחון קיומן של לקויות למידה ולהציג תמונה רחבה של מוקדי הכוח ומוקדים לחיזוק של הנבדק. האבחון בודק תפקודי חשיבה קשב וריכוז,זיכרון והישגים לימודיים בתחומי הקריאה והפקת משמעות,כתיבה והבעה בכתב,חשבון ואנגלית. חשיבות האבחון היא בניית תוכנית עבודה מותאמת לצרכיו של הנבדק. האבחון מתבצע על ידי מאבחנות דידקטיות מנוסות.ומוכר ע"י משרד החינוך למתן הקלות לילד,לצורך התמודדות טובה יותר בתהליכי למידה בביה"ס. 


אבחון מוכנות או בשלות

ילדים העולים לכתה א', בהפניית ההורים או הגננת / גם לילדים הזקוקים לאבחון הקפצה או הדלגה אבחון בשלות נערך ע"י פסיכולוגיים חינוכיים ומטרתו לבדוק האם הילד בשל לעלות לכתה א', או שמא רצוי להשאירו שנה נוספת בגן הילדים. האבחון, כולל מספר מבדקים, מתייחס להיבטים אישיותיים, לאינטליגנציה ולמידת הריכוז של הילד. 


אבחון PDD לילדים עם הפרעות תקשורת בספקטרום האוטיזים.

ציר הליקויים המרכזי באוטיזם הוא הציר של קשיים בתקשורת ובהתנהגות, המתבטאים בשלושה תחומים עיקריים:

 1. התחום החברתי - מהווה את התחום העיקרי בלקות ומתייחס בעיקרו לחוסר היכולת להתייחס לאחר, להבין אותו ולהגיב אליו. ביטוייו: קושי בפיתוח קשרים חברתיים עם בני אותו הגיל, היעדר יחסי חברות הדדיים, היעדר הנאה מיחסים אלו וכן ממגע של הורים, ליקוי ביצירת קשר עין, התבודדות ועוד. 

2. התחום המילולי - עיכוב בהתפתחות הדיבור, תקשורת מילולית לקויה, העדר יוזמה ליצירת שיחה. הדיבור הקיים הוא תבניתי עם קושי בשימוש תחבירי נכון, לרבות כינויי גוף. 

3. התחום ההתנהגותי - מתבטא בעיקר בהתנהגות חזרתית המוגבלת לתחום אחד, בחירת משחקים קבועים ולא מגוונים, חזרה על טקסים ושמירה קפדנית על שגרה, המעידה על הקושי לחוות שינויים, מיעוט בתחומי עניין ועוד. האבחון מתבצע ע"י פסיכיאטר מומחה וע"י פסיכולוגית קלינית. 


אבחון פסיכודיאגנוסטי

אבחון פסיכודיאגנוסטי הוא סוללת מבחנים אותם מעביר פסיכולוג קליני במטרה להעריך ולהציע תמונה מקיפה ככל האפשר של אישיות הנבחן. האבחון כולל מבחני אינטליגנציה ומבחנים השלכתיים (רורשאך, ממבחן ציורים וכן הלאה) וממצאיו מאפשרים התבוננות בתימות המעסיקות את הנבחן, זיהוי הפרעות נפשיות, איתור נקודות חוזק וחולשה וכן הלאה. אבחונים פסיכודיאגנוסטיים משמשים פסיכולוגים במספר הקשרים: • אבחנה נפשית: האבחון מיועד להקל על תהליך האבחון וזיהוי קשייו של המטופל. • כתיבת חוות דעת: אבחון פסיכודיאגנוסטי מספק חוות דעת אישיותיות . • המלצות לטיפול פסיכותרפי: יכולתו של האבחון להצביע על קווים אישיותיים ונושאים המעסיקים את הנבדק עשויה לעזור בהתאמת הטיפול והדגשת הנושאים הדחופים. כך, למשל, במידה והאבחון מצביע על חרדה חברתית קיצונית עשוי המאבחן להמליץ על טיפול פרטני ולא קבוצתי.